Rýže: Staré čínské rčení říká: "Rýže není jen potravina. Rýže je život." Doslova miliardy lidí na celém světě jsou opravdu na rýži životně závislé, což z ní činí jednu z nejdůležitějších, ne-li nejdůležitější plodinu, kterou kdy lidstvo zkultivovalo. I u nás představuje rýže důležitou a zdravou součást jídelníčku.
Její bílkoviny obsahují veškeré nezbytné aminokyseliny, uhlovodany, které zásobují tělo energií, a minerály. Stává se důležitým zdrojem bílkovin pouze v případě, že člověk jí velké množství rýže. Rýže obsahuje také vitaminy skupiny B. Na rozdíl od jiných obilovin však neobsahuje lepek, který může vyvolávat silné alergické reakce. V dřívějších dobách byla rýže dokonce zařazována mezi léčebné prostředky a i dnes zaujímá významné místo nejen v programu racionální výživy, ale především při nejrůznějších dietách. Nelze se proto divit, že rýže vytlačuje z naší kuchyně tradiční přílohy, knedlíky nebo brambory.



Congri / z Kuby
vařená rýže, vařené černé fazole, sůl (cibule, česnek, kousek celeru a petržele)

Do vařené rýže se zamíchají uvařené černé fazole, které se napřed přes noc namočí a pak se vaří s cibulí, česnekem, celerem a petrželí.
[top]


Mátová rýže
1 hrnek Basmati rýže, 2 lžíce olivového oleje, 1 bobkový list, 2 hrnky vody, 1 lžíce čerstvě nasekané máty

Rýži propláchneme vodou. Na pánvičce rozehřejeme olej a přidáme bobkový list, který necháme tak 2 min. - dodá oleji chuť a aroma. Sundáme z ohně a opatrně nalijeme vodu, dáme pozor, abychom se nepostříkali horkým olejem. Dáme opět na oheň, přivedeme k varu a dáme rýži. Teplotu zmírníme a vaříme tak 45 min., než se tekutina nevstřebá do rýže. Odstavíme z ohně, vmícháme čerstvou mátu, přikryjeme a necháme stát 5 minut. Rýži nakonec pořádně promícháme, vyndáme bobkový list a podáváme.
[top]


Rýže s arašídy
rýže, olej, cibule, arašídy, sójová omáčka, kari koření

Rýži uvaříme dle návodu. Na oleji necháme na mírném plameni zezlátnout cibulku nakrájenou na proužky (cibulka by neměla být příliš hnědá a tvrdá nebo gumová), na cibulku dáme uvařenou a okapanou rýži, osmažíme a přidáme arašídy. Opět osmahneme a zakapeme sójovou omáčkou, promícháme, zaprášíme trochou kari koření (jen pro barvu), zamícháme a podáváme.
[top]


Rajčatová rýže
250 g propláchnuté rýže, 500 ml šťávy z rajčat, několik kapek tabasca

Do rýže přilijeme šťávu z rajčat ochucenou tabascem. Asi 25 minut zvolna vaříme pod pokličkou.
[top]


Barevná rýže
1 malá zelená a 1 malá červená paprika na proužky, 4 lžíce piniových oříšků, nebo posekaných oloupaných mandlí, 1-6 stroužků česneku nakrájených na lupínky, 1 lžíce rostlinného tuku, 2 hrnky rýže uvařené v zeleninovém vývaru, 2 lžíce posekané petrželky, nebo jiné čerstvé bylinky

Osmažit česnek na tuku na středním ohni, přidat papriky, oříšky a vše osmažit do světlehněda.
Přidat uvařenou rýži, petrželku a dobře promíchat a prohřát.
[top]


Rýžový pilaf s čočkou
100 g rýže , 100 g čočky , 600 ml zel.vývaru nebo vody , 1 lžíce rajského protlaku , 1/2 lžičky koření karí , 2 stroužky česneku, utřené , 1/2 lžičky soli , 2 lžíce oleje

Čočku uvaříme doměkka ve vodě. Vody dáme tolik, aby asi pět centimetrů přečnívala nad luštěninou. Pak vodu slijeme a čočku dáme stranou. V oleji asi během dvou minut osmahneme česnek, přidáme protlak, koření karí a sůl. Za stáleho míchání směs smažíme další dvě minuty. Přidáme rýži, uvařenou čočku a stále mícháme, dokud se součásti směsi řádně nepropojí. Přilijeme vývar nebo vodu, přivedeme do varu a pak zmírníme oheň, nádobu přiklopíme poklicí a necháme dusit, dokud se kapalina nevstřebá a rýže není měkká. Pokrm necháme asi deset minut odpočinout a podáváme.
[top]


Pilau
2 šálky rýže basmati, velká cibule , 2 lžíce másla , 1/2 lžičky kardamomu , skořice , 6 hřebíčků , 4 bobkové listy , 1 lžička kurkumy

Na másle opražíme cibuli do hněda, přidáme kardamon, skořici, hřebíček, bobkový list a kurkumu a 2 minuty smažíme. Přidáme opranou rýži a smažíme dalších 2 minuty. Přidáme 4 šálky vody a uvedeme do varu. Zvolna vaříme pod pokličkou na malém plameni dokud není rýže měkká.
[top]


Jiakimesi (jap)
2 hrnky rýže, 2 cibule nakrájené na velmi jemné plátky, 1-2 mrkve, 4 pl hrášku, 1 pl oleje, sůl, paprika

Do vroucí vody (2 hrnky) vložíme rýži. Po opětovném uvedení do varu zmírníme oheň a jakmile se vstřebá voda, sejmeme rýži z ohně. Pak přilijeme 1,5 sklenice vroucí vody, vše dobře přikryjeme a necháme, aby se voda vstřebala. Rýže musí zůstat mírně tvrdá. Na pánev dáme cibuli, jemně nakrájenou mrkev, hrášek a 1 lžíci oleje a vše osmahneme. Přidáme sůl, papriku a rýži a vše dobře zamícháme.
[top]


Rýže s oříšky
1kg rýže, 100g lískových oříšku, 50g rozinek, kurkuma, 4 stroužky česneku, 50g oleje, sůl, 5 bobkových listů, 10g skořice, 10g kmínu, voda.

Na oleji orestujeme kmín, bobkový list, skořici a utřený česnek. Přidáme vypranou rýži, rozinky, kurkumu, sůl a zalijeme vodou. Přivedeme k varu, přiklopíme pokličkou a dusíme do měkka.
[top]


Nasi goreng
chilli papričky - 2 ks, česnek - 4 - 5 stroužků, šalotka - asi 3 ks, sůl, cukr hnědý - 1 lžíce, sojová omáčka - podle chuti, rajčatový protlak - 1 malá konzerva, rýže - dlouhozrnná - asi půl kila, olej rostlinný

Nejdříve dáme vařit rýži. Uvaříme ji tak, aby byla sypká, pokud se nám to ale nepovede, nic moc se neděje. Ve woku (anebo větší pánvi, příp. hrnci) zahřejeme olej a přidáme nadrobno nasekané čili papričky, které jemně osmahneme, přidáme na kostky nakrájenou šalotku/cibuli, do sklovata podusíme, přidáme vylisovaný česnek a ještě trochu osmahneme. Mírně osolíme a přidáme uvařenou rýži, zamícháme a přidáme protlak, cukr, sůl, pořádně zamícháme a nakonec dochutíme sojovou omáčkou. Servírujeme na talíř se salátovým listem, ozdobíme na kroužky nakrájeným rajčetem, okurkou a třeba bílými lupínky /sušenkami, suchary/, které se v případě potřeby dají použít i místo příboru.
[top]


Červená rýže
2 hrnky rýže, lžička mleté papriky, 1 lžíce oleje, sůl

Rýži propláchneme studenou a vařící vodou a scedíme Zpěníme sladkou mletou papriku na oleji a přidáme rýži, osmahneme ji Poté vše zalijeme 4 hrnky vody, osolíme a dusíme pod pokličkou na mírném plameni do doby, než se voda vypaří na úroveň rýže. Nakonec odstavíme a necháme 10 minut dojít Naběračkou na rýži vyplachovanou studenou vodou tvoříme z rýže polokoule

Obměna: místo papriky použijeme kari nebo kurkumu, rýže má pak barvu oranžovou, s nasekaným špenátem zelenou.
Jinný postup: pokud vaříme rýži ve varných sáčcích, "obarvíme" vodu kari nebo paprikou
[top]


Kari rýže
rýže - parboiled - 2 sáčky, paprika - červená, žlutá, zelená - od každé 1 ks , mrkev, karotka - 1 ks (menší), olivy zelené - 1 sáček, cibule kuchyňská - 1 ks, česnek - 1 stroužek, olej rostlinný - 1 dl, karí koření - 2 vrchovaté lžičky, pepř, sůl

Na oleji zpěníme cibulku a nakrájený česnek do sklovata, nasypeme kari a osmažíme, přidáme zeleninu nakrájenou na nudličky a olivy na půlky a smažíme do poloměkka, promícháme s uvařenou rýží a dochutíme pepřem a solí. Fantazii se meze nekladou, použijte zeleninu dle vlastního výběru nebo oříšky a tofu, ale toto je vyzkoušená a osvědčená varianta. Výborné teplé jako hlavní jídlo i studené jako večeře nebo rychlé a zajímavé občerstvení pro návštěvu.
[top]


Barevné rizoto
rýže - 2 sáčky, brokolice - 1 malá, paprika červená - 1 ks, paprika žlutá - 1 ks, kukuřice sterilovaná - nebo mražená - 100 g, rajčata - 2 ks, cuketa - 1 malá, kurkuma - 1 lžička, olej rostlinný, sůl, pepř (+ soj.kostky)

Brokolici krátce povaříme v osolené vodě (nebo napaříme, aby byly zachovány vitamíny), scedíme, propláchneme studenou vodou a pokrájíme na menší kousky. Papriky očistíme a nakrájíme na malé kousky, cuketu omyjeme a nakrájíme na kolečka. Do oleje dáme pokrájenou papriku a cuketu. Restujeme do poloměkka. Přidáme pokrájená rajčata a prohřejeme. Přidáme kukuřici, brokolici a soj. kostky, koření kurkuma, sůl, pepř a odstavíme z plotny. Do této směsi vmícháme uvařenou rýži.
[top]


Rýže kreolská
rýže, cibule kuchyňská - 1 menší, fazole v rajčatové omáčce, žampiony - 300 g, paprika zelená - 1 ks, olej olivový - podle potřeby, pepř, sůl

Na oleji zpěníme cibulku a přidáme na drobno nakrájenou papriku, přikryjeme pokličkou a dusíme 10 minut. Žampiony očistíme, nakrájíme na plátky a přidáme k paprice. Dusíme dalších 5 minut. Nakonec přidáme fazole z konzervy a promícháme. Dochutíme solí a bílým pepřem. Smícháme s uvařenou rýží.
[top]


Rizoto s bylinkami a špenátem
400 g rýže , 750 ml zeleninového vývaru z kostky nebo se soj. omáčkou , 4 lžíce olivového oleje , 50 g jarní cibulky , 1 stroužek česneku , 100 g listového špenátu, spařeného , 100 g sušených bylinek , 2 lžíce bílého vína , sůl, pepř , 40 g rostl. másla

Na oleji osmahneme cibulku a česnek, pak přidáme bylinky, špenát a rýži. Vše zalijeme vývarem a podusíme asi 20 minut. Špenát můžeme nahradit jinou zeleninou.
[top]


Zdravý rýžový salát
olej 4 lžíce, sůl , petrželka 1 svazeček, pažitka 1 svazeček, rýže 250 g, pepř mletý , šťáva citronová , okurka sterilovaná 1 ks, hrášek sterilovaný

Rýži uvaříme v osolené vodě, do hotové rýže přidáme olej, citronovou šťávu, sůl, pepř, okapaný hrášek, nakrájenou okurku a kapii. Přidáme posekanou petrželku a pažitku pro hezkou barvu, promícháme a necháme uležet v chladničce.
[top]


<<< zpět